۱/۱۷/۱۳۸۹

اخلاق همیشه مقدم است

دخترم درسا سلام
آن چیزی که از درون تو را تشویق می کند که خوب باشی، نامش فطرت است. و آن رفتار خوب که فطرت تشویق می کند از خودت نشان بدهی، نامش اخلاق است . اخلاق یعنی خوب بودن در جامعه . یعنی خوش برخوردی با خود و دیگران . خوب بودن را همه می دانند . کمی فکر کن ! دیدی ! تو هم می دانی ! نیازی نیست به گفته های من توجه داشته باشی . خودت می دانی ! همه عالم درون توست . از درون می گوید که چه چیز خوب است و چه چیز بد است .

سالها دل طلب جام جم از ما می کرد 
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد 

هر انسانی خوب می داند که چه رفتاری خوب بوده است و چه رفتاری بد! دلهای ما زنگار روزگار به خود می گیرند و اگر تذکر دیگران نباشد ، فراموش می شویم . می دانی انسان از چه می آید ؟ از نسیان ! یعنی فراموشی ! آری انسان چون فراموشکار است ، نامش انسان شده است . و هر فراموشکاری نیازمند تذکر و یادآوری است .



تو همه جهان را درون خود داری و خداوند درون توست ! می دانی خدا از چه می آید ؟ از خود + آ (بیا) یعنی به خود آ ! آری خداوند درون توست . به خودت بیا ! نورش را می بینی . از این روست که پیامبر رحمت (ص) فرمودند : من عرف نفسه فقد عرف ربه (هر کس خودش را بشناسد، خدایش را شناخته است)

پیامبران برای یادآوری و تذکر آمده اند . برای اینکه زنگارهای دل ما را بشورند تا ما نور فطرت را بهتر درک کرده و صدای انسانیت و ندای درون را بهتر بشناسیم . آئین پیامبران هم برای شستن زنگارهاست . و خروجی این خود آمدن در رفتار اجتماعی، همان اخلاق نیکو خواهد بود.

دخترم ! اینها که گفتم برای این بود که ما فراموش می کنیم کجای جهان ایستاده ایم. فراموش می کنیم چه چیزهایی اصالت دارد و چه چیزهایی ندارد . آن که اخلاق ندارد، یعنی رفتاری بروز می دهد که نشات گرفته از اندیشه درونی و اعتقادات درونی اوست . اگر انسانی با اخلاق بود، یعنی بنه فکری و اعتقادی درونی او به سوی حقیقت است و به میزانی که انسانها بی اخلاقی می کنند و رفتارهای نامناسب ارائه می دهند، یعنی از باورهای مسموم و درون زنگار گرفته برخوردارند .

از کوزه همان برون تراود که در اوست 

از این روست که امام معصوم می فرماید : اخلاق نیکو نیمی از ایمان است !


دخترم ! هیچ گاه و به هیچ قیمتی اخلاق را فدای خواسته های پست دنیایی نکن . هیچ گاه برای محبت به دوست ، فرزند، پدر و مادر و دیگران اخلاق را زیر پا نگذار و در همه احوال به خودآ و زنگارهای درون و بیرون بشوی و اصالت را به اخلاق بده . اخلاق است که نشان دهنده درون توست .

درس امروز ما این است : با کسانی هم صحبت شو که اخلاق داشته باشند و تو را به خود آورند که خود آمدن به خدا آمدن است . و از کسانی که بی اخلاقی می کنند اعتراض کن که روح تو را آلوده خواهند کرد .

دخترم ! عده ای هستند که مدعی اند به دین پیامبران اعتقاد دارند و ظواهر دینی آنها را رعایت می کنند اما بهره ای از اخلاق نبرده اند. پرخاش می کنند، بی حرمتی می کنند، حرمت زن و بچه و ناموس دیگران را نمی شناسند، به حریم خصوصی و عمومی دیگران برخلاف قوانین تعرض می کنند، اما ظاهر های مذهبی دارند. ریش هایشان بلند اما فکرهایشان کوتاه ، عربده هایشان آسمان خراش اما بلندی روحشان کوتاه ، قدرتشان وسیع اما وسعت دیدشان محدود است . در مورد این گروه اگر توانایی اصلاح نداری، بسیار گریزان باش که همان احمق ها و نادان هایی هستند که علی (ع) سفارش اکید می فرماید از آنها دوری کنید تا شما را به هلاکت نکشند.

دخترم ! دین خداوند و شرع و فقه چیزی جز این نیست که زنگار ها را بشوید . اگر گزاره ای شنیدی که با فطرت پاکت در تناقض بود، مدعی قدمت و خرابی دین خداوند نباش، بدان که خرافه  و بدعت است و یا مربوط به شرایطی خاص و ویژه بوده است . دینی که قرار باشد خروجی آن انسان های بی آبرو و ادب باشد، دین خداوند نیست، دین ساخته شده فکر قدرت طلب بشر است . به هوش باش که مارهای به ظاهر دین دار از عقرب های بی دین بسیار خطرناک تر و خوش خط و خال تر هستند .


دخترم ! فراموش نکن که پیامبر اسلام (ص) برای تکمیل معارف اخلاقی مبعوث شدند و هدفی جز آن نداشتند . (انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) و اگر گزاره ای از ایشان برایت گفتند که مبنی بر بی اخلاقی ایشان بود، بدان که تحریف است و از حضرتش جز نیکو اخلاقی انتظار نیست .

خداوندا! گرفتار ظواهر شدیم و از اصل وجود خویش غافل گشتیم . تو خودت به حق محمد مصطفی (ص) بی اخلاقی های جامعه ما را درمان کن . یا من اسمه دواء و ذکره شفاء 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر