۱/۱۸/۱۳۸۹

قصه تلخ اخلاق مداران و دین داران در انقلاب

دختر خوبم سلام
عزیزم تو هنوز متولد نشده ای و من برایت از فلسفه و اخلاق گفته ام! برایت بیشتر هم خواهم گفت . این کردار به دلیل آن نیست که پدر با اخلاقی داری، به دلیل آن است که نسل سوم انقلاب صحنه عجیبی مشاهده کرده است :
در آن زمان که هنوز شیر می نوشیدیم و یا فاصله ای با آن نداشتیم، مردان خدا را می دیدیم که از زن و فرزند و زندگی خود می گذشتند، ظواهر مذهبی داشتند اما با اخلاق هم بودند . برای خانواده خود، برای وطن خود، برای ناموس خود اهمیت قائل می شدند. برای پاسداشت ارزشهای انسانی و کرامت انسان و در پاسخ به ندای مردم سالارانه و ملی و همچنین مذهبی رهبرشان راهی جبهه های جنگ شدند و با پیکرهای پاره و مجروح به میان مردم بازگشتند. گاهی اوقات هم باز نمی گشتند. معلوم نبود که شهید شده اند، یا مفقود الاثر و یا اسیر . اما یاد و نامشان در میان مردم این سرزمین به بلندی شهرت یافت و امروز در هر خیابان و خانه که قدم می گذاری یا عکس آنها را می بینی و یا نام آنها . به دلهای مردم هم که مراجعه می کنی، از آن بزرگان به بزرگی و نیکی یاد می کنند.
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز 
مرده آن است که نامش به نکوئی نبرند 

مدتی گذشت و ما دیدیم که افرادی یافت می شوند که ظواهر مذهبی دارند ، به ظاهر نماز می خوانند و روزه می گیرند، به ظاهر ریش دارند و یا حجابشان خیلی محکم تر از دیگران است، به ظاهر خمس و زکات می دهند اما به نظر می رسد بهره ای از این دیانت نبرده اند. گوئی دین داران این جامعه دو بخش شده باشند . بخشی که ضمن رعایت ظواهر دینی به اخلاق و کرامت انسانی و ارزشهای والای انسانی معتقد بودند و بخشی دیگر که صرفاً به ظواهر مذهبی توجه داشتند . جالب آنکه بخش دوم معمولاً به ظواهر مذهبی بدون کم و کاست توجه می کردند . در میان آنها وسواسیهای دین مدار زیاد پیدا می کردی . افرادی که به جزئیات مسائل ظاهری دین از جمله آب کشیدن سجاده مساجد و امثال آن توجه داشتند زیاد برخورد می کردی . لیکن وقتی در جمعشان حاضر می شدی از اخلاق خبری نبود. مثلاً برای بی آبرو کردن جریان و حزب مخالفشان به هر دروغی متوسل می شدند. برای پیروزی در انتخابات به هر تقلبی و برای شکست حریف خود در زمین سیاست و یا زمین اقتصاد به هر تهمت و فریب و نیرنگی . البته بخش عمده ای از آنها غیر شرعی هم بود و این طور توجیه کرده بودند که : هدف وسیله را توجیه می کند . نترس ! می خواهم از مرگ هم برایت بگویم ! برخی از آنها برای مقاصدشان حاضر می شدند آدم بکشند . حاضر می شدند انسانهای پاک این سرزمین را بدون اثبات جرم در دادگاه ها و با تفکر های واهی ترور می کردند . 

عزیزم شاید برایت زود باشد ! این اولین پدری است که هنوز دخترش متولد نشده ، برایش از مرگ و ترور می گوید ! اما باید آماده باشی . به جهانی می آیی و در زمانی می آیی که آمدنت ممکن است با ندیدن پدر همراه باشد . شاید با ندیدن مادر و شاید هم هنوز نیامده با لگد یا گاز مسموم کننده یکی از همین به ظاهر دینداران بی اخلاق به آن جهان سفر کنی . آماده باش که جهان مملو از بی اخلاق هاست . افرادی که برای انسان هیچ ارزش و کرامتی قائل نیستند و گرگهای در پوست میش می باشند. 

دخترم در مدرسه به تو از اعتیاد و ایدز هزاران بار توضیح می دهند . هزاران بار برنامه ویژه در میان برنامه های کودک و بزرگسال برایت پخش خواهند کرد که سرعت زیاد در جاده ها خطرناک است و از تابلوهای ورود ممنوع نباید گذشت . از چاقی می گویند و از بیماری آنفولانزای نوع الف یا وبا و امثال آن . تو نسبت به همه آنها بدون وجود پدرت هم آگاه می شوی . تو خودت عاقل  و با فطرت پاک خواهی شد و اگر بی اخلاق ها تو را نابود نکنند ، ان شاء الله اعتیاد و امثال آن گرفتاریها تو را نابود نخواهد کرد آنچه پدرت باید به تو بیاموزد، اخلاق است ! اخلاق ! و برای آموختن اخلاق باید ظرافت ها و نکات باریک آن را بدانی. فرق آن را با تشرع بدون اخلاق درک کنی . فرق آن را با ظاهر دین مدارانه درک کنی . 

البته این سخن ها به هیچ وجه نشانه عدم توجه به ظواهر دینی نیست که برای رسیدن به مفهوم و مغز ، باید از پوسته عبور کرد. لیکن توجه صرف به پوسته و تهی شدن از معانی ، مشکل این از خدا بی خبران است . 

قصه به اینجا رسید که ما بزرگ شدیم و در آستانه پدر شدن . زمانی رسید که دیگر جهان را خیلی بهتر از روزگار قبل درک می کردیم و پیچیدگیهای پس پرده را بیشتر می دیدیم . متوجه شدیم که چقدر نا ملایمات بشر که ما به حساب خداوند و دین خداوند گذاشته بودیم و حال آنکه مشکل از دین نبود، مشکل از بی اخلاقی برخی دین مداران بود. 

دخترم ! تجربه نشان داده است بی اخلاق ها و بد ها همیشه در اقلیت هستند ! و همیشه یک فرعون بر هزاران هزار برده خدایی کرده است . برده هایی که زیر شلاق فرعونیان جان می دادند و در میان دیوارهای لایه ای اهرام ثلاثه مصر قرار می گرفتند . 

دخترم ! تو هنوز نمی دانی که اخلاق چیست چون نیاز به شیر خوردن و گریستن داری! اما فعلاً در همین حد بدان که اخلاق با شیر مادر متفاوت است، با پوشک بچه و گریستن هم همینطور ! در آینده برایت از اخلاق بیشتر خواهم گفت 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر