۱/۱۷/۱۳۸۹

پذیرش حق حتی در حالیکه به خطا گرفتار شده ای

درسا جان سلام
سخن امروز کوتاه اما بسیار مهم است .
هیچ اصالتی به هیچ چیز مده مگر حقیقت محض . برای حقیقت محض همواره سینه ات را گشاده بگذار تا در آن وارد شود و برای خارج کردن غیر حقیقت از وجودت نهایت تلاش را انجام بده .
حتی اگر نتوانستی در کشمکش عقل و نفس بر نفست غالب شوی و آلوده اشتباه و خطا گشتی، به خودت دروغ نگو ! بدان که حق چیست و ناحق چیست . به این مساله هم اقرار کن و از گفتن آن شرم نداشته باش. وقتی باید شرمنده باشی که وقتی در حال انجام خطا هستی، برای آن توجیه بافته باشی و برای دیگران کار خطا را خوب جلوه دهی . آن وقت است که علاوه بر آنکه خودت به اشتباه افتاده ای، دیگران را هم توجیه کرده ای که این کار بدی نیست، بلکه خوب است !
درس امروز : در مقابل حق هرگز مقاومت نکن . همواره اشتباه های خودت را بپذیر و به آنها اقرار کن و بابت آنها عذر خواهی کن. هرچند بهتر است بر خودت بیشتر مسلط باشی و علاوه بر دانستن حق ، به آن پایبند بوده و از خطاها مصون باشی . لیکن مهمتر آن است که هیچ گاه نور حق طلبی در وجودت خاموش نشود، وگرنه همچون خوارج، خدای ناکرده ممکن است دستت به خون بیگناه آلوده شود در حالیکه افتخار می کنی که در حال اجرای احکام الهی هستی. ابن ملجم دستش به خون علی (ع) آلوده شد در حالی که فکر می کرد در حال انجام فرایض الهی است ! ببین که آدمی وقتی با حق طلبی ذاتی و فطری خود مبارزه کند، چگونه روزنه های نور خداوند در او خاموش می شود و به قهقرا می رود .
البته فراموش نکن که مفهوم حق و باطل همانطور که پیشتر گفتم نسبی است و این است که کارها را دشوار می کند . پس هیچ گاه یک فرد یا یک نظر و ایده را مطلق رد یا تایید نکن و برای یافت حقیقت بیشتر، کنکاش بیشتر داشته باش.
خداوندا تو خودت توفیقی بده که همواره در مقابل حق خاضع و متواضع باشیم و اراده ای ده که آنچه حق می دانیم، انجام داده و از باطل دوری گزینیم .




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر